Massimo Palma: „The right to be filmed“. Emancipation through technique and its dark sides in Benjamin’s The Work of Art in the Age of its Technical Reproduction

U Benjaminovom Umetničkom delu u doba tehničke reprodukcije postoji rečenica kojom se tvrdi da u naše doba “svako ima pravo da bude snimljen”. Benjamin svakako nije podržavao vorholovsku perspektivu prema kojoj svako teži petnaestominutnoj slavi da bi odmah potom iščezao u beznačajnosti. Ali, šta je onda Benjamin pod time mislio? Ovo izlaganje će nastojati da prodre u Benjaminovo mišljenje tehnike tridesetih godina XX veka. To će zahtevati da se pored Umetničkog dela u obzir uzmu i njegova čitanja Bodlera.

Spajanjem njegovog viđenja gomile i shvatanja tehnike (koje je u Dritte Fassung Umetničkog dela dvosmisleno i dvojno postavljeno), pojavljuje se neobičan način promišljanja u kojem problemi savremenih masovnih medija reflektuju sopstvene korene iz XIX veka u metropolisu u kojem se flâneur oseća kao roba koja se može prodati. Šta bi značila distinkcija između dve različite tehnike? Zašto bi druga bila “politička” u pozitivnom smislu? Benjaminov odgovor na ova pitanja ukazuje na protivrečnu, premda fascinantnu putanju ka emancipaciji.

Masimo Palma (Massimo Palma, Rim, 1978) diplomirao je filozofiju na Univerzitetu “La Sapienza” u Rimu. Odbranio je doktorsku disertaciju 2005. na instituciji European School of Advanced Studies u Napulju. Njegova naučna aktivnost usredsređena je na nemačku i francusku političku misao XX veka. Sarađuje s Univerzitetom u Napulju “Suor Orsola Benincasa” od 2005., gde mu je dodeljena stipendija iz filozofije prava. Objavio je knjige o Valteru Benjaminu (Benjamin and Niobe. Genealogy of ‘bare life’, 2008), Eriku Veilu (Study on Eric Weil, 2008), Aleksandru Koževu (Politics and Right in Kojève, 2012). Priredio je istorijsko-kritičko izdanje Veberove Ekonomije i društva (Donzelli, Roma), Benjaminove Političke spise (Roma, 2011) i Batajeve Spise o Hegelu (Turin, 2014).

Predavanje se organizuje u okviru aktivnosti Grupe za angažovanost IFDT-a.