Na šta mislimo kada kažemo… Aktivizam poznatih u vreme ekonomije pažnje: Slučaj Srbije
Autor(i)/Uredili Filip Balunović Izdavač(i) Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu Objavljeno 2022 ISBN 978-86-82324-03-4 Obim 13 Edicija Trg
U postindustrijskim društvima pažnja je postala vrednija valuta od one koju skladištimo na bankovnim računima. Stoga se ovaj tekst bavi načinom na koji ovaj fenomen utiče na društveni i politički aktivizam, koji se za pažnju mora takmičiti sa komercijalnim akterima sa jedne i velikim, finansijski moćnim političkim organizacijama, sa druge strane. Jedna od zastupljenijih aktivističkih strategija u tom takmičenju je angažovanje poznatih ličnosti koje sa sobom nose veliku vidljivost i privlače širu pažnju javnosti. Ovaj fenomen, koji možemo nazvati „aktivizmom poznatih“ (eng: celebrity activism), istražen je u kontekstu Srbije kao studije slučaja. Najpre, adresira se pitanje kako je ekonomija pažnje uticala na aktivizam u Srbiji, a onda i kakva je uloga “slavnih” u borbi koju društveni pokreti vode protiv „vetrenjača“ ekonomije pažnje u toj zemlji. U ovom istraživanju, žiža je usmerena na tri aktivističke grupe: „Protiv diktature“, „Jedan od 5 miliona“ i ekološki pokret. Naposletku, uzevši u obzir zaključke, predložena je strategija koja ukazuje na to kakav je angažman javnih ličnosti u aktivizmu svrsishodan, a kakav kontraproduktivan.