Mesto održavanja: Palača Moise, Cres, Hrvatska
Vreme održavanja: ponedeljak, 26. jun – sreda, 28. jun 2023.
Tema letnje škole: Architecture / Philosophy
Tematski urednici: Petar Bojanić, Snežana Vesnić
Organizatori: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu; Centar za napredne studije Jugoistočne Europe, Sveučilište u Rijeci; Politehnički univerzitet u Torinu; Arhitektonski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Kodirektori letnje škole: Petar Bojanić, Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu / Centar za napredne studije Jugoistočne Europe, Sveučilište u Rijeci; Snežana Vesnić, Arhitektonski fakultet, Univerzitet u Beogradu; Alessandro Armando, Politehnički univerzitet u Torinu
Organizacioni odbor: Igor Cvejić, Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu; Tamara Plećaš, Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu; Marko Ristić, Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu
Naučni odbor: Alessandro Armando, Politehnički univerzitet u Torinu; Petar Bojanić, Univerzitet u Beogradu / Sveučilište u Rijeci; Kristina Careva, Univerzitet u Zagrebu; Jörg Gleiter, Tehnički univerzitet u Berlinu; Pavlos Lefas, Univerzitet u Patri; Ognen Marina, Univerzitet svetog Ćirila i Metodija u Skoplju; Snježana Prijić Samaržija, University of Rijeka; Snežana Vesnić, Univerzitet u Beogradu
Architecture / Philosophy
Šesta letnja škola Architecture and Philosophy ima za cilj diskusiju o projektu uspostavljanja veza između dveju disciplina, dva polja znanja ili dva žanra, kroz preispitivanje njihovih nesvodivih razlika. Osnovni zadatak koji je potrebno ispuniti ka tom cilju jeste objasniti treći element, element koji se nalazi između, element koji povezuje ili razdvaja – element koji je u naslovu označen kosom crtom („/“).
Šta je, dakle, kosa crta? Ovaj znak u mnogim jezicima krije žestoki udar, tj. nasilno razdvajanje i prekid. U isto vreme, ovaj interpunkcijski znak upućuje na odluku između, recimo, „arhitekture“ i „filozofije“. Međutim, paradoksalno, ovaj znak pri tome preuzima funkciju konjunkcije, pre nego disjunkcije. Znak „/“ funkcioniše kao džoker koji krije razne odnose, pravce ili predloge: arhitektura – prema, naspram, i, ili, za itd. – filozofiji.
Letnja škola predstavlja priliku za zajedničko razmišljanje o poreklu arhitekture i filozofije. Takođe, ovaj skup ohrabruje rasprave o proizvodnji koncepata i pojmova koje arhitektura / filozofija dele, kao i o pitanju postojanja projektivnog uma u arhitekturi / filozofiji.
Reći „arhitektura / filozofija“, stavljajući time arhitekturu na prvo mesto, možda znači davati prednost njenom netekstualnom aspektu. To bi moglo upućivati na insistiranje na metodama kojima se arhitektura opire teorijskom sistemu referenci, ali istovremeno čuvajući vezu sa njim.
U odnosu na pitanja o mogućnostima dijaloga arhitekture i filozofije, predložene teme ovogodišnje letnje škole mogu uključivati (ali nisu ograničene na):
– filozofsko čitanje arhitekture i obrnuto
– dijalektiku teorija–praksa u arhitektonskom stvaranju
– objektivnost filozofskih koncepata
– diskurzivno struktuiranje arhitektonskih koncepata/formi/objekata
– intenzivne kvalitete formi/koncepata u arhitekturi i filozofiji
– ontologiju arhitektonskih objekata
– značaj distinkcije tekst–objekat za arhitektonsku praksu
– teoriju/filozofiju arhitektonskog vokabulara
– estetiku i tehnicitet arhitektonskih objekata
– interdisciplinarnost u savremenoj arhitekturi
Letnja škola je otvorena za studente svih nivoa postdiplomskih studija. Od učesnika će se zahtevati prezentovanje tema prethodno odobrenih od strane uredničkog tima, kao i aktivno učestvovanje u diskusijama.
Dodatni ESPB bodovi su dostupni studentima master i doktorskih studija. Uslovi za ESPB bodove su (1) prisustvo na najmanje 80% svih izlaganja i (2) prezentacija prethodno pripremljenog izlaganja na ovogodišnju temu letnje škole. Organizatori će pripremiti zvanični sertifikat, koji će sadržati detaljan pregled obaveza studenata (dovoljnih za 3 ESPB boda). Da li će ESPB bodovi biti priznati kao deo osnovnih bodova predviđenih studijskim programom ili kao dodatna postignuća u dodatku diploma zavisi isključivo od odluke institucije iz koje student dolazi.