Na šta mislimo kada kažemo… Aktivizam poznatih u vreme ekonomije pažnje: Slučaj Srbije
Autor(i)/Uredili Filip Balunović Izdavač(i) Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu Objavljeno 2022 ISBN 978-86-82324-03-4 Obim 13 Edicija TrgU postindustrijskim društvima pažnja je postala vrednija valuta od one koju skladištimo na bankovnim računima. Stoga se ovaj tekst bavi načinom na koji ovaj fenomen utiče na društveni i politički aktivizam, koji se za pažnju mora takmičiti sa komercijalnim akterima sa jedne i velikim, finansijski moćnim političkim organizacijama, sa druge strane. Jedna od zastupljenijih aktivističkih strategija u tom takmičenju je angažovanje poznatih ličnosti koje sa sobom nose veliku vidljivost i privlače širu pažnju javnosti. Ovaj fenomen, koji možemo nazvati „aktivizmom poznatih“ (eng: celebrity activism), istražen je u kontekstu Srbije kao studije slučaja. Najpre, adresira se pitanje kako je ekonomija pažnje uticala na aktivizam u Srbiji, a onda i kakva je uloga “slavnih” u borbi koju društveni pokreti vode protiv „vetrenjača“ ekonomije pažnje u toj zemlji. U ovom istraživanju, žiža je usmerena na tri aktivističke grupe: „Protiv diktature“, „Jedan od 5 miliona“ i ekološki pokret. Naposletku, uzevši u obzir zaključke, predložena je strategija koja ukazuje na to kakav je angažman javnih ličnosti u aktivizmu svrsishodan, a kakav kontraproduktivan.