[Predavanje] Daniel Marković – Aristotel, Ciceron i kritičko razmišljanje kao obrazovni ideal (EduLab)
🗓 Maj 11 🕒 10:00 CET 🔹 IFDT/online
Uvodni deo predavanja daće kratak pregled istorije visokog obrazovanja od antike do nastanka modernih univerziteta. Posebna pažnja biće posvetićena humanističkom obrazovanju i njegovoj formativnoj ulozi u ovom istorijskom procesu. Fokus centralnog dela predavanja biće retorika i dijalektika kao dva tipično humanistička sistema znanja čiji cilj je rešavanje najvažnijih političkih, socijalnih, etičkih i egzistencijalnih pitanja. U verziji formulisanoj od strane Aristotela i Cicerona, ova dva sistema čine temelj ideje kritičkog razmišljanja i predstavljaju model humanističkog obrazovanja sve do danas.
Daniel Marković predaje klasične nauke na Univerzitetu u Sinsinatiju. Njegov istraživački rad obuhvata polja grčke i rimske retorike, filozofije, i poezije, sa posebnim osvrtom na način na koji ova tri sistema oblikuju obrazovne tekstove u antici. Objavio je radove o Lukreciju (uključujući tu i knjigu o Retorici objašnjenja u Lukrecijevom spevu O prirodi, Brill 2008), Vergiliju, pseudo-Vergilijevoj Etni, Horaciju, Marcijanu Kapeli, grčko-rimskoj retoričkoj teoriji i grčko-rimskom filozofskom protreptiku. Njegova knjiga Promocija nove vrste obrazovanja: Grčko-rimski filozofski protreptik (Brill 2022) analizira grčka i rimska ohrabrenja na filozofiju kao prve tekstove zapadne književnosti koji sistematski razmatraju pitanje krajnjeg cilja obrazovanja. Trenutno priprema komentar na Ciceronov teoretski spis De partitione oratoria.
Događaj će biti fotografisan i sniman radi objavljivanja na društvenim mrežama, vebsajtu i drugim kanalima informisanja u svrhu promocije događaja i aktivnosti Instituta.