[Razgovor o knjizi] Majkl Naas i Don DeLillo (CriticLab)
🗓 Maj 5 🕒 18:00 CET 🔹 online
Dve knjige Majkla Naasa o Donu DeLilu (Don DeLillo, American Original i Apocalyptic Ruin and Everyday Wonder in Don DeLillo’s America ne pripadaju tradicionalnim žanrovima književne kritike i akademskog pisanja. U njima nema osvrta na sekundarnu literaturu o DeLilu i njegovom stvaralaštvu, već je fokus isključivo na spisima samog DeLila. Majkl Naas ističe kako je ključna reč za razumevanje DeLilovog stvaralaštva – contraband, reč koja se nalazi u podnaslovu knjige Don DeLillo, American Original (“Drugs, Weapons, Erotica, and Other Literary Contraband”). Na naš jezik contraband se može prevesti kjao “krijumčarenje” ili kao “prokrijumčarena roba”, ali Naas eksplicira još jedno potencijalno značenje koje će mu omogućiti da postavi tezu da je DeLilova književnost zapravo contraband književnost. U Naasovim knjigama, contraband je istovremeno i counterband, narativna nit ili element koji je suprotstavljen (contra/counter) onom glavnom elementu ili narativnom toku, ali u isto vreme i prokrijumčaren u njega tako da kreira counterband efekat. Contraband se može opisatui kao kontra-narativ, ali i kao tenzija koja postoji unutra tog uvek dvostrukog i udvojenog narativa. Tako opisana narativna struktura je, po Naasu, osnova čitave DeLilove umetničke prakse.
Serija razgovora ovakvog tipa koja će uslediti u narednom periodu biće ostvarena u saradnji između The European Graduate School iz Švajcarske i Instituta za filozofiju i društvenu teoriju.
Učesnici:
Majkl Naas je profesor filozofije na DePaul univerzitetu. Predaje kurseve iz filozofije i komparativne književnosti. Njegovo polje istraživanja su i Antička filozofija i savremena francuska filozofija. Njegov pristup klasičnim delima inspirisan je Ničeom, Hajdegerom, Deridom, Liotarom i Levinasom. Bio je ko-prevodilac sledećih dela Žaka Deride: The Other Heading (Indiana, 1992), Memoirs of the Blind (Chicago, 1993), Adieu (Stanford, 1999), Rogues (Stanford, 2004), Learning to Live Finally (Melville, 2007), and Life Death (Chicago, 2020). Napisao je: Turning: From Persuasion to Philosophy (Humanities, 1994), Taking on the Tradition: Jacques Derrida and the Legacies of Deconstruction (Stanford, 2003), Derrida From Now On (Fordham, 2008), Miracle and Machine: Jacques Derrida and the Two Sources of Religion, Science, and the Media (Fordham, 2012), The End of the World and Other Teachable Moments: Jacques Derrida’s Final Seminar (Fordham, 2015), Plato and the Invention of Life (Fordham, 2018), and Derrida in Montreal: A Play in Three Acts (Montreal, 2019), Don DeLillo: American Original (Bloomsbury, 2020), and Apocalyptic Ruin and Everyday Wonder in Don DeLillo’s America ((Bloomsbury, 2022). Objavio je različite članke u sledećim časopisima: Philosophy Today, Continental Philosophy, Research in Phenomenology, Mosaic, Epoch, and Paragraph.
Kristofer Finsk je predsednik The European Graduate School, Svajcarska i profesor emeritus na Univerzitetu u Aberdinu. U svom delu bavi se Martinom Hajdegerom, Morisom Blanšoom, Valterom Benjaminom, kao i savremenim umetnicima poput Fransisa Bejkona i Salvatora Pulje. Napisao je: Heidegger, Thought and Historicity (Cornell, 1986), Language and Relation: that there is language (Stanford, 1996), Infant Figures: The Death of the Infans and Other Scenes of Origin (Stanford, 2000), The Claim of Language: A Case for the Humanities (Minnesota, 2004), Last Steps: Maurice Blanchot’s Exilic Writing (Fordham, 2013).
Tomislav Brlek je diplomirao engleski jezik i književnost i španski jezik i književnost. Nijegov magistariski rad bio je iz anglistike (Mjesto i značenje Teda Hughesa u tradiciji shakespearske kritike). Doktorirao je teoriju književnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i naslov njegove doktorske disertacije je T.S. Eliot u kontekstu suvremene književne teorije. Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu zaposlen od 1996, a od 2000. do danas radi kao profesor na Katedri za opću povijest književnosti Odsjeka za komparativnu književnost. Autor je knjige Tvrdi tekst: uvid i nevid moderne hrvatske književnosti (Fraktura: Zaprešić, 2020).
Moderator:
Nemanja Mitrović se bavi teorijom književnosti, odnosom između etike, filozofije i književnosti kao i delom francuskog teoretičara i pisca Morisa Blanšoa. Doktorske studije završio je 2014. godine u Centru za modernu misao (Center for Modern Thought) pri Univerzitetu u Aberdinu. Odbranio je rad pod naslovom The (Im)Possibility of Literature as the Possibility of Ethics pod mentorstvom profesora Kristofera Finska. Prerađena i proširena verzija ovog rada objavljena je 2017. godine. Od 2018. do 2022. godine radio je kao docent na Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu. Zaposlen je kao naučni saradnik na Institutu za filozofiju i društvenu teoriju u Beogradu. Zajedno sa Majom Bajić sa francuskog je prevodio dela Morisa Blanšoa i Žana-Filipa Tusena.
Događaj će biti fotografisan i sniman radi objavljivanja na društvenim mrežama, vebsajtu i drugim kanalima informisanja u svrhu promocije događaja i aktivnosti Instituta.