[Seminar o knjizi] Moris Blanšo i fragmentarno pisanje (CriticLab)
🗓 Feb 9 🕒 13:00 CET 🔹 IFDT/online
Kada je 1959. godine bio pozvan da napiše tekst u čast Hajdegerovog sedamdesetog rođendana, Moris Blanšo, tada već čuveni esejista i pisac, poslao je tekst pod naslovom “L’Attente”. Od ovog teksta će tri godine kasnije nastati Blanšoov prvi fragmentarni spis pod naslovom L’Attente l’oubli. Dve kasnije knjige fragmenata Le Pas au-delà (1973) i L’Écriture du désastre (1980) biće žanrovski neodredljive, negde između filozofije i književnosti, kao i pomenuta prva knjiga. Tokom razgovora o Morisu Blanšou i fragmentarnom pisanju učesnici će pokušati da ukažu na značaj fragmenta i njegovu poziciju u Blanšoovom delu, da predstave neke od osnovnih tema kojima se on bavi u svojim fragmentarnim spisima i da istaknu uticaj koji su ovi spisi imali na njegove različite savremenike (Levinas, Nansi, Derida). Povod za ovaj razgovor je objavljivanje prvog prevoda na srpski jezik Blanšoove knjige fragmenata, Le Pas au-delà/Korak (ne) na onu stranu u izdanju Akademske knjige iz Novog Sada (preveli Maja Bajić i Nemanja Mitrović).
Učesnici
Tomislav Brlek je diplomirao engleski jezik i književnost i španski jezik i književnost. Nijegov magistariski rad bio je iz anglistike (Mjesto i značenje Teda Hughesa u tradiciji shakespearske kritike). Doktorirao je teoriju književnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i naslov njegove doktorske disertacije je T.S. Eliot u kontekstu suvremene književne teorije. Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu zaposlen od 1996, a od 2000. do danas radi kao profesor na Katedri za opću povijest književnosti Odsjeka za komparativnu književnost. Autor je knjige Tvrdi tekst: uvid i nevid moderne hrvatske književnosti (Fraktura: Zaprešić, 2020).
Zrinka Božić je od 2001. godine zaposlena je na Odsjeku za kroatistiku Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Magistrirala je 2005. temom Oblikovanje nacionalnog identiteta u hrvatskoj književnoj historiografiji, a doktorirala 2009. temom Problem smrti u suvremenoj književnoj teoriji: o francuskoj recepciji Heideggerove analize bitka ka smrti pod mentorstvom profesora Vladimira Bitija. Napisala je dve knjige: Iz perspektive smrti: Heidegger i drugi (Plejada: Zagreb, 2012) i The Community in Avant-Garde Literature and Politics (Palgrave Macmillan: London, 2022).
Sanja Bojanić je izvršna direktorka Centra za napredne studije jugoistočne Europe Sveučilišta u Rijeci i predsedava Većem programskih aktivnosti palate Moise na Cresu. Od 2010. godine vodi veliki broj istraživačkih projekata finansiranih iz različitih fondova Evropske komisije i privatnih fondacija. Gostujuća je naučna saradnica na univerzitetima u Bonnu i Paris 8 u Francuskoj. Magistrirala je Multimediju i elektronsko izdavaštvo 2004. godine na departmanu Hypermedia Univerziteta Paris 8, gde je 2009. i doktorirala u okviru doktorske škole Sciences sociales, Pratique et théories du sens, odbranivši doktorsku disertaciju Histoires de trahison (Istorije izdaja). Radi kao vanredna profesorka na Akademiji primijenjenih umetnosti, Univerziteta u Rijeci. Autorica je više knjiga i preko pedeset tekstova.
Nemanja Mitrović se bavi teorijom književnosti, odnosom između etike, filozofije i književnosti kao i delom francuskog teoretičara i pisca Morisa Blanšoa. Doktorske studije završio je 2014. godine u Centru za modernu misao (Center for Modern Thought) pri Univerzitetu u Aberdinu. Odbranio je rad pod naslovom The (Im)Possibility of Literature as the Possibility of Ethics pod mentorstvom profesora Kristofera Finska. Prerađena i proširena verzija ovog rada objavljena je 2017. godine. Od 2018. do 2022. godine radio je kao docent na Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu. Zaposlen je kao naučni saradnik na Institutu za filozofiju i društvenu teoriju u Beogradu. Zajedno sa Majom Bajić sa francuskog je prevodio dela Morisa Blanšoa i Žana-Filipa Tusena.