[Otvoreni razgovori] Obrazovanje za obrazovanje – problemi, izazovi, perspektive (Edulab)
🗓 9. maj 🕒 12:00pm 🔹 IFDT
Kako shvatiti nastavnički poziv? Kako pristupiti obrazovanju za nastavnički poziv? Da li pristup obrazovanju za nastavnički poziv zavisi od konceptualizacije nastavničkog posla i nastavničkih uloga? Kako su se koncepcije nastavničkog posla i obrazovanja nastavnika menjale kroz vreme? Kako društvene promene utiču na nastavnički poziv i na pitanja koja mogu da se otvore u učionici? Da li koncepcija nastavničkog posla zavisi od dominantne koncepcije vaspitanja i obrazovanja? Da li i u kojoj meri opšte društvene, ekonomske, kulturne i političke okolnosti determinišu nastavničke uloge i zadatke? Koji su ključni problemi i neuralgične tačke u procesu obrazovanja za nastavnički poziv? U kakvoj su vezi primarno stručno obrazovanje, obrazovanje za nastavnički posao i dalje stručno usavršavanje? Da li su i u kojoj meri povezani akademska zajednica i nastavnici i da li nastavnički posao može da ima i istraživačku perspektivu i značaj za akademsku zajednicu? Da li se i zašto pojavljuje jaz između akademskih istraživanja i nastavne prakse? U kojoj meri je nastavnički poziv otvoren i pripremljen za neizvesnost i nepredvidivost situacije u učionici? U kojoj meri obrazovanje nastavnika priprema buduće nastavnike i nastavnice za specifične posebnosti svake pojedinačne škole, odeljenja i svakog pojedinačnog učenika ili učenice? U kakvoj su vezi unapređivanje kvaliteta obrazovanja za nastavnički poziv i unapređivanje kvaliteta vaspitanja i obrazovanja u celini?
Ovo su neka od brojnih pitanja o kojima će se razgovarati na okruglom stolu Obrazovanje za obrazovanje – problemi, izazovi, perspektive u organizaciji Laboratorije za obrazovne strategije Edulab Instituta za filozofiju i društvenu teoriju u Beogradu. U radu okruglog stola će učestvovati: dr Lidija Radulović, upravnica Centra za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet, Beograd, dr Milan Stančić, vanredni profesor na odeljenju za pedagogiju, šef katedre za didaktiku i prodekan za nauku, Filozofski fakultet, Beograd, dr Olja Jovanović, docentkinja u Centru za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet, Beograd i Eleonora Vlahović, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Beograd.
Sagovornici i sagovornice će predstaviti i rad Centra za obrazovanje nastavnika na Filozofskom fakultetu u Beogradu, kao i tradiciju pedagoškog, psihološkog i metodičkog obrazovanja studenata na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu.
Lidija Radulović je vanredni profesor na Odeljenju za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu. U Centru za obrazovanje nastavnika radi više od 30 godina, pri čemu je učestvovala u razvijanju i realizaciji predmeta iz pedagoško-didaktičke oblasti, kao i posebnog master programa i programa obrazovanja tokom čitavog života namenjenih inicijalnom obrazovanju nastavnika predmetne nastave. Za oblast razumevanja profesije nastavnik i obrazovanje nastavnika najviše je zainteresovana i kao istraživač. Objavila je više od 70 naučnih i stručnih radova, od čega 4 naučne monografije i devet priručnika.
Olja Jovanović Milanović je docentkinja na Odeljenju za psihologiju i u Centru za obrazovanje nastavnika Filozofskog fakulteta u Beogradu. Predmeti koje realizuje su usmereni na podizanje kompetencija budućih nastavnika i stručnih saradnika za razvijanje inkluzivne prakse. Tokom svog profesionalnog razvoja imala je priliku da radi u različitim okruženjima, počevši od nevladinog sektora, preko škole, istraživačkih institucija, visokoškolskih institucija i međunarodnih organizacija. Iako je imala priliku da se oproba u različitim profesionalnim ulogama, dominantno se bavila naučno-istraživačkim radom i nastavom. Njen angažman je usmeren na razvoj kvaliteta i pravednosti obrazovanja, sa posebnim naglaskom na obrazovanju dece iz marginalizovanih grupa.
Eleonora Vlahović je školski psiholog – pedagog. Radno iskustvo od 37 godina u celosti je provela u obrazovanju i to kao: nastavnik, razredni starešina, školski psiholog, savetnik ministra i poslednjih osamnaest godina kao savetnik u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. U Ministarstvu prosvete i u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja se bavila pitanjima strateških dokumenata u obrazovanju kao što su Nacionalni okvir obrazovanja, Standard kvaliteta udžbenika ili Standard kompetencija stručnih saradnika, zatim pripremom velikog broja nastavnih programa, odobravanjem udžbenika i pripremom obuka za nastavnike i njihovom realizacijom. Ima posebno interesovanje za građansko vaspitanje, različite oblike vannastavnih aktivnosti sa učenicima i upotrebu različitih oblika rada u nastavi. Autorka više priručnika namenjenih nastavnicima za rad sa učenicima u oblasti vaspitnog rada. Najveći broj priručnika se tiče reproduktivnog zdravlja učenika i populacione politike.
Milan Stančić je vanredni profesor na Katedri za didaktiku sa metodikom na Odeljenju za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu. Učestvuje u planiranju i realizaciji nastave iz didaktičkih predmeta na osnovnim, master i doktorskim studijama pedagogije, a angažovan je i na programima za obrazovanje predmetnih nastavnika pri Centru za obrazovanje nastavnika. U fokusu akademskog interesovanja su mu pitanja kvaliteta i evaluacije nastave i rada nastavnika, ocenjivanja učenika, obrazovanja i društvene pravde. Pored velikoj broj objavljenih radova u naučnim časopisima, tematskim zbornicima radova i zbornicima saopštenja sa naučnih skupova, autor je jedne samostalne naučne monografije (Lica i naličja pravednosti u ocenjivanju, 2020) i koautor tri priručnika namenjenih nastavnicima i budućim nastavnicima.